Veselá copywriterka

Zuzana Veselá

zuzana@vesela-copywriterka.cz
Zuzana Veselá

O rybníkářích a E-shop víkendu

2.8.2015, Zuzka Veselá | Blog

O víkendu 31. 7. – 2. 8. 2015 se odehrála 1. česká třídenní konference pro e-shopaře a lidi kolem nich. Organizátoři i jihočeské Vodňany se postarali o přátelskou, téměř dovolenkovou atmosféru.

Vstup na E-shop víkend

Pátek = sólo pro workshopy

V pátek se na E-shop víkendu konaly pouze workshopy, přednášky začínaly až v sobotu. Celkem jich proběhlo 10, 5 dopoledne a 5 odpoledne. Své know-how neváhaly předat osobnosti typu Filipa Podstavce, Pavla Ungra, Jana Tichého nebo Jana Kvasničky.

Náš copywritingový workshop s Aničkou Sálovou byl na programu odpoledne od 14 do 17 hodin. Účastníci si vyzkoušeli připravit obsahovou strategii pro e-shop, který si sami vymysleli, namodelovat pro něj typické persony a otextovat vybrané stránky. I když jsme o 45 minut přetáhly, skoro všichni zůstali až do konce, a tak jsme odjížděly z překrásného Výzkumného ústavu rybářského a hydrobiologického s docela dobrým pocitem.

Za pomoc, a hlavně, že s námi vydržela až do konce, děkujeme skvělé organizátorce Denise Wágnerové.

3 sobotní přednášky, které jsem stihla

Vzhledem k únavě z předchozího dne a pracovním povinnostem, jsme bohužel mohly zůstat už jen na sobotní dopoledne. S Aničkou jsme se proto rozdělily, a každá navštívily část přednášek. Na mě vyšel venkovní „KupNajisto.cz“ stan, kde se postupně vystřídali tito účinkující:

Ondřej Špulák: Právní minimum pro e-shopy

Ondřej z Právo e-shopů začal zajímavou statistikou: V roce 2014 bylo ČOI kontrolováno 867 e-shopů. Z nich bylo téměř 80 % pokutováno. Průměrná výše pokuty však není nijak závratná. Nejčastějšími problémy bývají nekalosoutěžní a klamavé obchodní praktiky, zejména porušování informační povinnosti, především o podmínkách a způsobu reklamace. Další zajímavosti z této přednášky:

  • Hlavním důvodem problémů bývají špatné obchodní podmínky – neinspirovat se na Alza.cz a podobně. Když už, tak stáhnout online vzor například na APEK, ale vzor mimo jiné předpokládá vlastní reklamační řád, a reklamace tak vůbec neřeší.
  • Paradoxně ale žádný právní předpis přímo neukládá mít obchodní podmínky – vyplývá to logicky z informační povinnosti.
  • Další častou chybou jsou neaktuální obchodní podmínky – nový občanský zákoník změnil řadu ustanovení. Především co se týče reklamace, záruky, rozšíření informační povinnosti a uzavírání smluv.
  • V obchodních podmínkách se vyplatí upravit: uzavírání smluv po telefonu či e-mailu, odstoupení od smlouvy ze strany obchodníka (pro případ chyby v e-shopu, například systém nabídne omylem zboží za 1 Kč, bez úpravy byste jej museli dodat), kdo odpovídá za škodu při přepravě a odstoupení od smlouvy (aneb nenechat zákazníky dělat si z e-shopu půjčovnu).
  • Nezapomenout stanovit, jakým právem se řídí vztahy s klienty z jiných států (primárně je to totiž právem státu nakupujícího, a to raději nechcete).
  • Chcete-li archivovat osobní údaje zákazníků déle než 2 roky, potřebujete k tomu jejich souhlas.
  • Zasílání reklamních sdělení bez souhlasu je možné, pokud nabízíte podobné nebo stejné zboží, o které se zákazník už na webu zajímal. Nezapomenout připojit odkaz na odhlášení e-mailingu.

Jiří Kroužek: Jak si založit e-shop a nepodělat to

Primárně PPC specialista Jiří Kroužek shrnul postup založení e-shopu v 5 bodech:

  1. Co prodávat – mělo by to být něco se slušnou marží. Elektronika atd. ji má minimální, ideální jsou domácí produkty. Chce to najít konkurenční výhodu, neměla by to být cena. Velkým e-shopům v ní konkurovat nejde.
  2. Volba domény – zapamatovatelná, nesmí být zaměnitelná. Domény typu Sperky.cz se mohou časem přerůst, budete-li chtít prodávat i něco dalšího.
  3. Technické řešení – buď vlastní, nebo prefabrikáty typu Shoptet.cz. Pro začátek stačí, časem se může přerůst.
  4. Komunikace – budujte důvěryhodnost, ukažte své fotky, dejte na všechny stránky viditelný kontakt.
  5. Hned se tím neuživíte – ideální rozjet při škole / práci a počkat, než vás e-shop uživí.

Jiří Krejčík: Ve vyhledávačích chybí nejdůležitější stránky vašeho e-shopu

Jiří z Collabimu nám pověděl o zajímavé studii 116 největších (z cca 37 000) českých e-shopů. Zkoumal, jak mají vyplněny základní prvky pro orientaci vyhledávačů. Všechny e-shopy měly na titulní stránce vyplněný titulek. 80 % i meta description, H1 nadpis mělo zhruba 60 %. Potěšilo mě, že Jiří dále doporučoval přesně to, co učíme na našich copyškoleních:

  • Mít popisky u kategorií, ideálně nad, ale možno i pod výpisem zboží.
  • Rozhodně vyplnit i alty obrázků – hodně lidí nakupuje podle nich, s dobrým popisem k vám mohou vodit návštěvnost.
  • Stránky e-shopu spolu provázat interními odkazy – dávají vyhledávačům signál, která stránka je relevantní pro hledané slovo/slovní spojení.
  • Chcete-li mít na e-shopu recenzní systém, měl by být snadno přístupný. Často lidé nerecenzují, protože je to moc složité – vyžaduje registraci, pak přihlášení atd.
Vojtěch Krapítek

 

 

Více jsme z premiérového E-shop víkendu bohužel nestihly. Odjížděly jsme však s příjemným pocitem a kdo ví, třeba dorazíme i napřesrok. Zatím ahoj!

  1. S. Další fotky z akce najdete na mém Facebooku.
Zaujal vás článek? Sdílejte ho...
Share on Google+Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on LinkedIn

4komentáře

  1. Ondřej Špulák |

    Děkuji za účast na přednášce i za milou zpětnou vazbu.

    Rád bych využil příležitost a malinko upřesnil uvedené informace z mé přednášky. Naprosto nejčastějším důvodem pokut ze stany ČOI jsou nekalé a klamavé obchodní praktiky a z nich pak nejčastěji porušování informační povinnosti. Nelze však říci, že by vždycky o nekalosoutežní jednání, tím se ČOI nezabývá.

    Jak píšete, vzor APEKu nelze označit za špatný, na druhou stranu, věcí, které v něm chybí a které by si měl e-shopař nějakým způsobem vyřešit sám, je dost a je třeba jej přizpůsobit před aplikací konkrétnímu obchodu a některé věci doplnit, ideálně, jak sám APEK píše, s člověkem znalým práva internetových obchodů a poměru konkrétního e-shopu. Dle mého názoru je na něm nejproblematičtější skutečně část týkající se reklamací, ale ani ne tak v tom, že odkazuje na reklamační řád, ale spíš, že informační povinnost o odpovědnosti za vady vůči spotřebitelům, je zde plněna pouze odkazem na právní předpis, což není dostatečné. Zásadní může být také to, že vůbec nemyslí na prodej zboží podnikatelům nebo jeho prodej prostřednictvím e-mailu nebo telefonu.

    Odpovědět
    • Zuzka Veselá |

      Krásný pátek Ondřeji,

      díky moc za upřesnění, návštěvu mého blogu a především za skvělou přednášku, která (myslím nejen mě) dala na E-shop víkendu opravdu nejvíce. Těším se viděnou!

      Zuzka

      Odpovědět

Chcete se k příspěvku vyjádřit?