O rybníkářích a E-shop víkendu

Vyšel nový MarketingSalesMedia s mým příspěvkem

O víkendu 31. 7.–2. 8. 2015 se odehrála 1. česká třídenní konference pro e-shopaře a lidi kolem nich. Organizátoři i jihočeské Vodňany se postarali o přátelskou, téměř dovolenkovou atmosféru.

Chcete si článek uložit v PDF?

Beze všeho: MarketingSalesMedia – článek o komunikaci pro e-shopy 22. 6. 2015.

Pátek = sólo pro workshopy

V pátek se na E-shop víkendu konaly pouze workshopy, přednášky začínaly až v sobotu. Celkem jich proběhlo 10, 5 dopoledne a 5 odpoledne. Své know-how neváhaly předat osobnosti typu Filipa PodstavcePavla UngraJana Tichého nebo Jana Kvasničky.

Náš copywritingový workshop s Aničkou Sálovou byl na programu odpoledne od 14 do 17 hodin. Účastníci si vyzkoušeli připravit obsahovou strategii pro e-shop, který si sami vymysleli, namodelovat pro něj typické persony a otextovat vybrané stránky. I když jsme o 45 minut přetáhly, skoro všichni zůstali až do konce, a tak jsme odjížděly z překrásného Výzkumného ústavu rybářského a hydrobiologického s docela dobrým pocitem.

Za pomoc, a hlavně, že s námi vydržela až do konce, děkujeme skvělé organizátorce Denise Wágnerové.

https://youtube.com/watch?v=cEWXVhdcI48%3Ffeature%3Doembed

3 sobotní přednášky, které jsem stihla

Vzhledem k únavě z předchozího dne a pracovním povinnostem, jsme bohužel mohly zůstat už jen na sobotní dopoledne. S Aničkou jsme se proto rozdělily, a každá navštívily část přednášek. Na mě vyšel venkovní „KupNajisto.cz“ stan, kde se postupně vystřídali tito účinkující:

Ondřej Špulák: Právní minimum pro e-shopy

Ondřej z Právo e-shopů začal zajímavou statistikou: V roce 2014 bylo ČOI kontrolováno 867 e-shopů. Z nich bylo téměř 80 % pokutováno. Průměrná výše pokuty však není nijak závratná. Nejčastějšími problémy bývají nekalosoutěžní a klamavé obchodní praktiky, zejména porušování informační povinnosti, především o podmínkách a způsobu reklamace. Další zajímavosti z této přednášky:

  • Hlavním důvodem problémů bývají špatné obchodní podmínky – neinspirovat se na Alza.cz a podobně. Když už, tak stáhnout online vzor například na APEK, ale vzor mimo jiné předpokládá vlastní reklamační řád, a reklamace tak vůbec neřeší.
  • Paradoxně ale žádný právní předpis přímo neukládá mít obchodní podmínky – vyplývá to logicky z informační povinnosti.
  • Další častou chybou jsou neaktuální obchodní podmínky – nový občanský zákoník změnil řadu ustanovení. Především co se týče reklamace, záruky, rozšíření informační povinnosti a uzavírání smluv.
  • V obchodních podmínkách se vyplatí upravit: uzavírání smluv po telefonu či e-mailu, odstoupení od smlouvy ze strany obchodníka (pro případ chyby v e-shopu, například systém nabídne omylem zboží za 1 Kč, bez úpravy byste jej museli dodat), kdo odpovídá za škodu při přepravě a odstoupení od smlouvy (aneb nenechat zákazníky dělat si z e-shopu půjčovnu).
  • Nezapomenout stanovit, jakým právem se řídí vztahy s klienty z jiných států (primárně je to totiž právem státu nakupujícího, a to raději nechcete).
  • Chcete-li archivovat osobní údaje zákazníků déle než 2 roky, potřebujete k tomu jejich souhlas.
  • Zasílání reklamních sdělení bez souhlasu je možné, pokud nabízíte podobné nebo stejné zboží, o které se zákazník už na webu zajímal. Nezapomenout připojit odkaz na odhlášení e-mailingu.

Jiří Kroužek: Jak si založit e-shop a nepodělat to

Primárně PPC specialista Jiří Kroužek shrnul postup založení e-shopu v 5 bodech:

  1. Co prodávat – mělo by to být něco se slušnou marží. Elektronika atd. ji má minimální, ideální jsou domácí produkty. Chce to najít konkurenční výhodu, neměla by to být cena. Velkým e-shopům v ní konkurovat nejde.
  2. Volba domény – zapamatovatelná, nesmí být zaměnitelná. Domény typu Sperky.cz se mohou časem přerůst, budete-li chtít prodávat i něco dalšího.
  3. Technické řešení – buď vlastní, nebo prefabrikáty typu Shoptet.cz. Pro začátek stačí, časem se může přerůst.
  4. Komunikace – budujte důvěryhodnost, ukažte své fotky, dejte na všechny stránky viditelný kontakt.
  5. Hned se tím neuživíte – ideální rozjet při škole / práci a počkat, než vás e-shop uživí.

Jiří Krejčík: Ve vyhledávačích chybí nejdůležitější stránky vašeho e-shopu

Jiří z Collabimu nám pověděl o zajímavé studii 116 největších (z cca 37 000) českých e-shopů. Zkoumal, jak mají vyplněny základní prvky pro orientaci vyhledávačů. Všechny e-shopy měly na titulní stránce vyplněný titulek. 80 % i meta description, H1 nadpis mělo zhruba 60 %. Potěšilo mě, že Jiří dále doporučoval přesně to, co učíme na našich copyškoleních:

  • Mít popisky u kategorií, ideálně nad, ale možno i pod výpisem zboží.
  • Rozhodně vyplnit i alty obrázků – hodně lidí nakupuje podle nich, s dobrým popisem k vám mohou vodit návštěvnost.
  • Stránky e-shopu spolu provázat interními odkazy – dávají vyhledávačům signál, která stránka je relevantní pro hledané slovo/slovní spojení.
  • Chcete-li mít na e-shopu recenzní systém, měl by být snadno přístupný. Často lidé nerecenzují, protože je to moc složité – vyžaduje registraci, pak přihlášení atd.

Více jsme z premiérového E-shop víkendu bohužel nestihly. Odjížděly jsme však s příjemným pocitem a kdo ví, třeba dorazíme i napřesrok. Zatím ahoj!

  1. S. Další fotky z akce najdete na mém Facebooku.