Veselá copywriterka

Zuzana Veselá

zuzana@vesela-copywriterka.cz
Zuzana Veselá

Doktor firem Mindless Novotný ve Freelance Klubu: Nejde vyléčit všechny

8.2.2019, Zuzka Veselá | Blog

Ve čtvrtek 7. února 2019 se v pražském hotelu Iris Eden uskutečnilo 2. setkání Freelance Klubu MladýPodnikatel.cz Jirky Rosteckého. Hostem byl asi nejslavnější současný brand builder v ČR Karel Mindless Novotný.

„Minule jsem tady pokecal a pak zavřel firmu.“… „To mi přijde super, to by stálo za to.“… „A pak ti to vyjde cenově, podle toho, jak…“… „Škoda, že ta Sněžka je tak daleko“…

freelance klub mladypodnikatel

…zaznívalo v kuloárech před začátkem akce. Freelanceři jsou dobrá parta. Nováčci se rychle seznámí, což dělá příjemnou až rodinnou atmosféru, kde téměř každý zná každého křestním jménem.

Různorodá parta z mnoha oborů

Dohromady se sešlo asi 40 až 50 lidí. Z toho většina z onlinu. Celkově asi 8 UXáků, několik PPCkařů a SEO specialistů, pár copywriterů a grafiků, ale i novopečená freelance fyzioterapeutka, zakladatelka Ceskebedynky.cz, filmař a fotograf, realitní makléř, trenérka akrobacie v kruhu, Adam, který se snaží přežít v divočině, plus několik studentů z VŠE, Newton College a dalších vysokých škol, které zve Jirka na své akce bezplatně, aby podpořil začátky jejich kariéry.

Eva Urbanová z Ceskebedynky.cz

Hlavní hvězda odpoledne: Karel Mindless Novotný

Úvodem připodobnil svou práci k situaci, kdy jdete v dnešní době k doktorovi a chcete si vlastně jen validovat diagnózu, kterou jste si dávno stanovili na Google. I jeho poptávají majitelé firem z 80 % s chybnou diagnózou. Chtějí léčit jeden ze „symptomů“, ale výchozí problém se záhy vynoří někde úplně jinde.

Karel Mindless Novotný

Křiví pohledy a někdy i ústa majitelů firem

Na Karlovi je, aby sehrál „roli šaška“ ve firmě. Šašek je totiž jediný, kdo smí beztrestně králi říkat pravdu. Podá ji vtipně a konstruktivně tak, že se tým chytí za hlavu a často uzná, že tenhle zádrhel tušil už dávno. Mimo „léčby problémů“ pomáhá třeba s:

  • Uváděním nových produktů
  • Vstupem na nové/zahraniční trhy

Jak probíhá spolupráce s Karlem

Kromě vzdělání a let praxe v brandingu potřebuje ke své práci širší přesah do marketingu, mentoringu, psychologie, koučinku…

S klientem si nejdřív sedne a probere problém. Pak se zamyslí a pošle návrh spolupráce, který má formát 1 A4 a obsahuje shrnutí proběhlé schůzky + návrh ceny – netráví s ním déle než pár minut.

Pokud si plácnou, spolupráce probíhá ve 3 půldenních workshopech (lze domluvit i minimalistickou verzi se 2), rozložených celkově cca do 2 měsíců.

Hrubý obsah workshopů:

  1. Seznamování, definice problému
  2. Validace problému a návrh řešení od Karla
  3. Promýšlení postupu, jak dosáhnout vytyčených cílů

Výstupem spolupráce je prezentace s návrhem dalších kroků. Sám neprovádí a nerad řídí exekuci úkonů, ale má spřátelené firmy, které doporučuje – na tvorbu webů, grafiku, obsah…

Někdy 30minutová konzultace ušetří milion

Spolupráce s Karlem není levná – což je cítit už z webu Brand family. Dokáže ale ušetřit násobně víc na zbytečných výdajích a vyslat peníze směrem, kde generují zisk.

Služba se příliš nehodí pro startupy – nemá cenu „léčit“ brand, který zatím neexistuje.

Kliente, plať, až když jsi spokojený

Návrh spolupráce obsahuje klauzuli o tom, že klient platí, až když je spokojený – nezajímají ho odpracované hodiny, ale výkon a přínos pro firmu. Neobchoduje sebe, ale výsledek spolupráce. Hodinové konzultace neuznává a poskytuje je jen výjimečně svým starším klientům.

Na rozdíl od agentur sám sebe nikde aktivně neprodává, nechává se najmout. Chce, aby klient chtěl jeho. Jinak nemá smysl spolupráci začínat.

Nemůžete dělat vše

Varuje před častým nešvarem nadšených začátečníků – uvědomte si, že nemůžete dělat vše a pomoct každému. Naučte se klientům do očí říkat ne, nebo ne teď – ještě nejste na spolupráci zralí, nebo zkrátka nedává smysl. Jako freelancer si to můžete dovolit, jako agentura moc ne.

Ne státním zakázkám a politice

Co se týče témat, skoro s ničím nemá problém. Pomáhal třeba firmě vyrábějící prezervativy, ale nikdy by nekývl na spolupráci s politiky a nevzal státní peníze. Aktuálně odbaví asi 60 klientů za rok, paralelně mu běží cca 10 až 15 projektů. Do toho se věnuje neziskovkám, školení a řadě dalších neplacených aktivit. Má i 2 stálé spolupráce – s Newton College a Remoskou.

Všechno je hyperparádní až do chvíle, kdy se to rozesere

Když věnujete práci 100 %, brzy se to projeví jinde. Karel  má ve svých 42 letech zkušenosti s dluhy i depresí. Naučily ho vážit si soukromí a zdraví – na schůzky vozí po republice své milované kolo a než vyrazí domů, využije možnost projet se v terénech, kam by sám od sebe nejel.

Ne náhodou asi oblékl na akci tričko „Work less, ride more“.

Karel Mindless popis

Jde to bez počítače i kanceláře

Aby se zbavil zbytečných činností, nedělá nic, co nejde zvládnout na iPadu. Nic jiného k práci nepotřebuje. Na tabletu využívá hlavně e-mail a poznámkový nástroj Evernote sdílený s asistentkou. Týmové nástroje jako Asana nebo Basecamp vnímá z pohledu své práce jako ztrátu času. Potřebuje ho trávit s reálnými lidmi a řešit problémy napřímo.

Vášeň a ego do práce nepatří

Základem pracovně-duševního zdraví je podle Karla vytěsnit vášeň. Tu si nechte domů, pro kamarády, pro rodinu. Když vám klient něco pohaní, odhoďte ego a řešte to racionálně. Přiznejte si, pokud váš výstup nebyl dost dobrý.

Přestože je patrné, že Karel má svou práci opravdu rád a věnoval jí většinu života, po 25 letech k ní přistupuje s nadhledem: „Jsem šťastný, že můžu dělat práci, která mě nesere.“ Ale je to pořád jenom práce…

Hrdina nebo psanec jako Bible archetypů

Padla i spousta praktických dotazů – třeba po inspiračních zdrojích. Karel vyzdvihl knihu Hrdina nebo psanec – Jak vytvořit jedinečnou značku pomocí síly archetypů – autorů Margaret Markové a Carol Pearsonové.

Dík oběma hlavním aktérům

Freela

Posouzení, jestli byla akce přínosná, už nechám na vás. Můj velký dík patří nejen Karlovi za spoustu natvrdo vyřčených pravd, ale hlavně Jirkovi Rosteckému, že to celé vymyslel, zařídil a s lehkostí odmoderoval. Milé glosy a osobnost dělají jeho akce tak příjemným místem pro setkávání.

Zaujal vás článek? Sdílejte ho...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin

Chcete se k příspěvku vyjádřit?